……....

De Veluwe Renners organiseren op zaterdag 26 en op zondag 27 november de St. Nicolaas MTB-tocht ...

Meer info >>

Zeven Veluwerenners hebben dee...

...

Meer info >>

Zaterdag 9 april aanwezig bij ...

  ...

Meer info >>

archief

Buienradar

Veilig fietsen.

Van onze leden verwachten wij een belangrijke bijdrage in het bereiken van een optimale veiligheid door zich te houden aan de volgende afspraken.

 

 

De afspraken zijn:  

 

 

1. De algemene verkeersregels.

Alle deelnemers houden zich aan de algemene verkeersregels met als voorbeeld het stoppen voor een rood verkeerslicht.      

 

2. Duidelijkheid binnen de groep.

De deelnemer(s) die voorop rijden geven duidelijk aan de groep een veranderende situatie door met de tekens “voor, tegen, achter, ritsen enz.” Belangrijk daarbij is dat ieder dit doorgeeft naar achteren, zodat iedereen er op kan anticiperen.  Wil je de groep voortijdig verlaten? Geef dit tijdig aan, laat je langzaam naar achteren afzakken en verander dan pas van richting!  

 

3. Aanpassen van de snelheid.

Enkele voorbeelden waar we in snelheid minderen: Bij het naderen van een onoverzichtlijke zijweg. Bij het binnenrijden van een dorp. Zodra er veel recratieve fietsers zijn.

Na een bocht even iets temporiseren zodat de groep bij elkaar blijft.

 

4. Veilig op de fiets zitten.

Altijd de handen aan het stuur en de vingers bij de remmen. Het gebruik van een ligstuur is tijdens een trainingsrit of toertocht in geen enkele situatie toegestaan.

Met de onderarmen bovenop het stuur liggen of in een afdaling op de bovenbuis zitten is niet toegestaan. 

 

 

5. Deelname met een e-bike.

Deelname met een e-bike (racefiets of MTB) aan trainingen en clubactiviteiten zijn onder voorwaarden toegestaan. Een gewone e-bike of een speedpedelec is niet toegestaan.

Deelname aan trainingen van de A-groep zijn niet toegestaan omdat de snelheid en dynamiek in deze groep niet geschikt is voor een e-bike.

 

De voorwaarden om veilig met een e-bike te kunnen deelnemen zijn:

 

Deelname aan de trainingen van de B- of C-groepen zijn toegestaan door achteraan te fietsen. De ervaring is dat het rijden op snelheid met een e-bike niet aansluit bij het rijgedrag van de B- of C-groep, maar dat achteraan meefietsen een passende oplossing is. 

 

Het gebruik van een opgevoerde e-bike, welke in Nederland niet is toegelaten op de openbare weg, heeft consequenties zodra er een ongeval gebeurd. Zo is iedereen die op een niet toegelaten e-bike rijdt onverzekerd en neemt het  risico aansprakelijk te worden gesteld voor de schade die je toebrengt aan een ander. De berijder zelf kan daarnaast geen aanspraak maken op de letsel- en schadeverzekering van de NTFU. Ook de vereniging aanvaard geen enkele vorm van aansprakelijkheid. Deelname is volledig je eigen risico!